Avond4daagse

De 23e editie ! Wij als organisatie hadden er weer veel zin in, eigenlijk zoals elk jaar. De voorbereidingen zijn altijd het lastigst. Waar moesten we beginnen ? Gingen we door volgens het oude patroon of gingen we het nóg leuker maken ? Vernieuwen, het voorgaande jaar overtreffen,  vernieuwen, nieuwe acties verzinnen maar vooral: zorgen dat alles klopt. In november 2018 zijn we al begonnen met het uitzetten van de lijnen. Met twee nieuwe bestuursleden in ons midden: Gerrit Spang en Rick den Duif. Door een andere structuur van ons bestuur hebben we helaas na 22 jaar
afscheid moeten nemen van bestuurslid Ron Lieferink. Als het gaat om vrijwilligers, bind je toch het liefst mensen tot het einde aan een organisatie.

Wat hebben we zoal gedaan dit jaar?
* Nieuwe sponsoren geworven, ieder met een andere kijk op ons evenement en invulling ervan. Maar iedere sponsor is trots dat ze onze organisatie steunen en zo dit fantastische evenement mogelijk maakt. * Het vernieuwen van onze medailles waar we zeer trots op zijn. * Het aanvragen van een evenementenvergunning. * Het aanvragen van EHBO, wat een vereiste is als je een evenement organiseert. * Het zorgen voor de muzikale intocht. * De fi nishboog reserveren bij Decathlon. * Routes uitzetten, waarbij we zoveel mogelijk luisteren en kijken wat de deelnemers belangrijk vinden of ondervinden van het jaar ervoor. Zoals de afstand: deze bedraagt zoveel mogelijk 5 kilometer. * Het zorgen voor veiligheid vanaf de eerste tot de laatste stap die gezet wordt. Daarbij dient voor ons tijdens en na de wandelvierdaagse de veiligheid met betrekking tot externe factoren (het weer)
gewaarborgd te zijn, voor al onze deelnemers, vrijwilligers, stagiaires en onszelf niet te vergeten. * Onderhouden van contacten met onze vrijwilligers en met de scholen. De basisscholen benaderen door informatie af te geven op de scholen. Met Lyceum Elst hebben wij een overeenkomst gesloten zodat de leerlingen bij ons een aantal uren van hun maatschappelijke stage kunnen invullen.

Avond4daagse Arnhem Zuid is een vierdaags gezinswandelevenement, welke loopt door de wijken De Laar Oost en West, Elderveld, Elden en Schuytgraaf. Deze jaarlijks terugkerende wandeltocht brengt al vele jaren plezier bij jong en oud. De wandeltocht begint altijd op de 1e dinsdag van juni. De lopers lopen vier dagen en kunnen op vrijdag een mooie medaille in ontvangst nemen. Tevens wordt er op deze laatste avond altijd een feestje georganiseerd, waarbij onder de lopers ook mooie prijzen worden verloot. De 24e gezins-avondvierdaagse Arnhem-Zuid is van dinsdag 2 juni t/m vrijdag 5 juni 2020. Start en fi nish: Sportcentrum De Laar West, Brabantweg 115, 6844 GA Arnhem. Men kan starten tussen 18.30 en 19.00 uur. De afstand bedraagt circa 5 km per avond.

Wij waren dit jaar zeer verheugd dat wij heerlijk alle deelnemende basisscholen hebben verrast met twee gratis kaarten voor kinderen die normaal altijd aan de zijlijn staan. Die nooit mee kunnen doen i.v.m. onmogelijkheden in sommige gezinnen. We proberen hiermee juist een nog blijer gezicht te kunnen zien. En het belangrijkste: ons gezellige gezinsevenement voor iedereen toegankelijk te houden. Tijdens de wandeltocht hebben wij ons opnieuw gepromoot. Door beslissingen te durven nemen. Op dinsdag werd er noodweer voorspeld, code geel. Maar wij hebben op tijd kunnen zien dat het slechte weer gelukkig twee uur later dan gepland zou overkomen. De woensdagroute is aangepast om een betere doorstroming te krijgen naar het mooie Schuytgraaf. Op deze dag hebben wij heerlijk wandelweer gehad.

Op donderdag hebben wij het mooie Perenlaantje in Elden aangedaan. De drukte in het Perenlaantje en de gezelligheid van de scholen maakten het feest compleet! De dag van de grootste happening van Arnhem Zuid. Op vrijdag waren wij al voor 15.30 uur aanwezig op het terrein. De voorbereidingen vinden dan al plaats voor de intocht. Moesten we met de waarschuwingen van code oranje wel gaan opbouwen? Podium opzetten, tenten neerzetten, de finishboog, muziek, het afzetten van het feestterrein ? Vinden we het verstandig om onze vrijwilligers en stagiaires te laten komen met deze weersvoorspelling ? Trotse ouders, grootouders, familieleden, vrienden en kennissen staan op vrijdag langs de route en bij de finish. Verder hebben wij te maken met onze contacten zoals muziek, EHBO, scholen, sponsoren. Na 16.00 uur hebben we de tijd niet meer om op onze beslissing terug te komen.

Op de slotdag staan gemiddeld 2.500 tot 3.000 met onze deelnemers te wachten op die felbegeerde medaille en de feestavond met loterij. We hebben uiteindelijk om 15.45 uur een beslissing genomen ten behoeve van de veiligheid. En ja, dan beslis je ook over de feestavond die uiteindelijk niet door kan gaan. We weten niet hoe mensen zouden reageren als er tijdens het feest wel mensen in paniek zouden raken. Een juiste beslissing. Bij sommige Vierdaagsen ging de laatste wandelavond wel door op eigen verantwoording. Die organisaties durven dus geen beslissing te nemen.
Onze beslissing heeft uiteindelijk nog meer van ons als bestuur gevergd. We moesten improviseren om veel teleurgestelde kinderen alsnog de medaille te kunnen geven. Gelukkig gingen de meesten met een brede glimlach de deur uit op vrijdagavond. Vervolgens hebben wij op woensdagmiddag een dag extra in de kantine van het Sportcentrum De Laar West gezeten om ouders en kinderen de mogelijk te geven om de medaille alsnog te ontvangen. Daarna hebben we alle kaarten opnieuw uitgezocht of dat iedereen wel de medaille ontvangen had. We hebben de basisscholen bezocht om alsnog de overige medailles te leveren. De prijsuitreiking op school gedaan van beste school. En het huis van een bestuurslid beschikbaar gesteld voor de trekking van de verloting.

Trots? Ja apetrots! We hebben alle voor ons nieuwe en moeilijke scenario’s ingevuld. We hebben iedereen de medaille kunnen geven. En we hebben laten zien dat we als bestuur genoeg inlevingsvermogen hebben om tijdens onverwachte en impopulaire beslissingen het toch tot een goed einde  kunnen brengen. Hierbij bedank ik nogmaals alle deelnemers, sponsoren, stagiaires en vrijwilligers die ons evenement mogelijk maken.

2019-08-25T18:50:07+01:00